חלוקת תעודות כהזדמנות לדיאלוג והעצמה

מה מרגיש תלמיד ברגעים שבהם אנחנו המחנכים מציגים בפניו את תעודת ההערכה התקופתית שלו? אולי הוא מקווה שנעריך אותו כפי שהוא את עצמו, אולי הוא מתבייש ומתכונן לשטף של תיאורים שמציירים תמונה עגומה של תפקודו בכיתה, אולי הוא אדיש, הוא כבר יודע מה אנחנו עומדים להגיד והוא לא רואה איך המידע הזה יכול לחדש במשהו או לעזור לו. כך או כך, במרבית המקרים מדובר באירוע חד-צדדי, שבו אנחנו, כנציגי הצוות, מעריכים אותו – מודיעים לו מה דעתנו עליו (גם אם אנחנו משוכנעים שאנחנו מתארים במדויק את תמונת המציאות, גם אז המהלך הוא חד-צדדי). וכשהמהלך חד-צדדי, בלא מעט מקרים, אנחנו לא יכולים להיות בטוחים האם תגובתו לדברים שלנו או להצגת התעודה, היא תגובה אמיתית, או שהיא רק מס-שפתיים כדי לסיים כבר את האירוע המביך הזה ולצאת לחופשי למקום שיש בו יותר נוחות.

יש אפשרות להכניס למפגש חלוקת התעודות מרכיב חדש, שיש באפשרותו ליצור התרחשות שונה לגמרי. לפני חלוקת התעודה, להניח תעודה ריקה, ולבקש מהתלמיד למלא אותה בעצמו. אנחנו יכולים לנסח תעודה כזו לפי נקודות שהיינו רוצים לדבר עליהן בשיחה אמיתית: מה התפקוד שלי? כמה אני משקיע מתוך מה שאני באמת מסוגל? מה הקשר שלי עם המורה? מה המטרות שלי במקצוע? מה יוכל לעזור לי? אחרי שהתלמיד ממלא בעצמו את התעודה, מדברים עליה – מה כתב, מה זה אומר, מה אפשר ללמוד מזה. ובסיום החלק הזה, מוציאים את התעודה הבית ספרית ומסתכלים על מה שכתוב בה, ומנתחים את הפער, אם קיים, בין ההערכה העצמית של התלמיד לבין הערכת הצוות. אם יש פערים בין שתי ההערכות, זה נושא מצוין לשיחה וללמידה עצמית של התלמיד דרך שיקוף המציאות החיצונית (תעודת בית-הספר). אם אין פער, יש סיכוי טוב שתתפתח שיחה אמיתית, כיוון שהתלמיד מרגיש מוערך – ששאלנו את דעתו, ושפנינו אליו כמו אל אדם מבוגר – באינטראקציה הדדית שוויונית ולא במהלך חד-צדדי. מניסיון, התלמידים מאד אוהבים מהלך כזה, והוא גם תורם לקשר שלנו איתם לטווח הארוך. מומלץ בחום!

תיקון עולם

מעשים טובים זה לכל הימים!

ברנקו וייס טבריה

תכנית מעולים בריבוע (מעולים²) בברנקו וייס טבריה 👩🏻‍🔬

מחאה להגברת המודעות ♻️

בנות “מכינה ישראלית” לוקחות את הכדור בידיים 🌏

כפר הנוער הדסה נעורים

אמהות מבשלות

כפר הנוער הדסה נעורים

סופ”ש משפחות

כפר הנוער רמת הדסה

העצמת הילד בעיני ההורה

כפר הנוער ימין אורד

שבת משפחות בכפר

מח"ט ע"ש אבן רושד, טמרה

ביקורי בית למניעת נשירה

אורט בית הערבה

ערב הורים- תלמידים

אורט פסגות מגדל העמק

תקשורת במקום ונדליזם

בית יעקב – תהילה

דלתות מדברות

כפר הנוער נוה עמיאל

טיפול באמצעות שטח

כפר הנוער מנוף

טיולי זריחה

כוכבי המדבר

ממשיכים לעשות טוב ביחד

תיכון עמל TECH IN

הכיתה שלנו

בי"ס אורט מרכז חינוך טכנולוגי עכו

גינון רב דורי

תכנית “ידיים טובות“

אגהוזו שלום - אוקטובר 2012

ביקור בכפר הנוער אגהוזו שלום ברואנדה

נווה הדסה

שיר המסע – חג הסיגד

נוה הדסה

להקת המוסיקה

תיכון אורט טכנולוגי עכו

בשלנים לעתיד

חלוקת תעודות כהזדמנות לדיאלוג והעצמה

שיפוץ גן ציבורי

המשמר האזרחי

חניכים מצלמים – מזוית אחרת

קדמה

החממה האורגנית

קדמה

סיירת סח“י

אלוני יצחק

תכנית גישור

כפר חסידים

סיירת ירוקה

כפר חסידים

בית מדרש חניכים

נוה הדסה

תכנית עוגן

קבוצת אופניים טיפולית

מרחבים נוה עמיאל

תכנית צב“ע

ימין אורד

תכנית “שולחן עורך“

כנס אפריקה-ישראל, 2011

תיקון עולם באפריקה – דר’ חיים פרי

יריד שילוב תרבויות

יום קהילתי

נווה עמיאל

יום כיפור

תלמידי אורט עכו

משלחת ראשונה לפולין

סיירת טיולים

כפר הנוער מרחבים - נוה עמיאל

מעורבות חברתית

עמל טכנולוגי תל אביב

מקימים גינה בבית הספר עמל טכנולוגי

אורט מח"ט בית שאן

מגמת קונדיטוריה

המורה שלך זה אני

מובילי דר"ך כפר

ספסל התירוצים

כפר הנוער נווה הדסה

צעדה סביבתית

אורט בית שאן

אומנות ככלי חינוכי

גונדר, אתיופיה.

שבת בגונדר- יומן מסע

כפר הנוער הדתי, כפר חסידים

שותפות חניכים בחיי הכפר

אלוני יצחק

סדנת התנהלות כלכלית נבונה

אורט בית הערבה

הסיפור שלי השורשים שלי

Previous
Next