דרך כפר - יוזמות חינוך LOGO מותאם
icon7icon4icon6 icon5

 

 icon7 icon4 icon6  icon5
 

חזרה לבתי חינוך תגובה לדוח העוני/ דר חיים פרי

 חזרה לבתי חינוך – תגובה לדוח העוני 2011 / ד"ר חיים פרי

נתוני דו"ח העוני שפירסם הביטוח הלאומי מייתרים כל ספק ביחס לצורך בהמשך המחאה החברתית. נותרה רק שאלת אופי המחאה בעתיד. זינוק שיעור הצעירים בקרב עניי ישראל והתופעה המחמירה של משפחות החיות בעוני, בלי תנאים להתפתחות תקינה של ילדיהן, הם יותר מרמז לאופיו של השלב הבא של המחאה.

אם אמנם, כדברי פרופ' מנואל טרכטנברג, "המחאה צריכה לעבור מטמורפוזה" – השינוי צריך להתחיל בחינוך. חינוך, המסוגל לצמצם העברה בין-דורית של כישלון ומעמד חברתי.

פרופ' טרכטנברג מספר על ילדותו, ילדות של מצוקה. ובהקשר לדור הצעיר הוא אומר: "הדבר הכי חשוב שאני יכול לתת לשלוש בנותי זה ערכים… הן ינקו מזה וניזונות מזה, הן נושאות את מערכת הערכים הזאת בקרבן". טרכטנברג חווה ילדות של עוני חומרי, אך בוודאי לא מהסוג המנוון, שהוא נחלתה של החברה בשוליים.

מצוקה ועוני אינם בהכרח מתכון לניוון ולחיים בשוליים. הילד טרכטנברג חווה מן הסתם סביבת ילדות ונעורים ערכית ומפצה על חסכים. במציאות חיינו, שלא תשתנה במהרה, האחריות נופלת לפתח מערכת החינוך. ואמנם, בתי הספר יכולים לשוב ולהיות בתי חינוך, המתמודדים עם אתגרי הצמיחה של נוער מרקע של מצוקה. התנאי לכך הוא הגדרת איכות סביבות החינוך כמטרת-על חוצת שסעים וזרמים חברתיים.

"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו"; מולדת היא סביבת הנעורים של אדם. לסביבות חינוך בתבנית מולדת יש סיכוי להוביל לכינון חברה עתידית מתוקנת, ויש דרך ישראלית אותנטית לעשות זאת. מקורה בכפר הנוער הישראלי, והיא תורגמה בשנים האחרונות לתפישת חינוך המכונה "דרך כפר".

מול הכאוס והסחף הקיומי והערכי של בני נוער, החזון של תפישת "דרך כפר" אומר, שמאחורי כל צעיר תתייצב קהילה חינוכית של לכידות ופשר. כל זאת כקוטב ניגודי לניכור החברתי ולחוסר האונים בקרב ילדים ובני נוער. זו גם הדרך שתחזיר את ישראל למקום מתקבל על הדעת בדירוג של ה– OECD כפי שהיה בזמנים שבהם לימוד וחינוך חברו יחד להניב את מיטב הישגי החברה ובוניה.

 

דר' חיים פרי

מייסד יוזמות חינוך ימין אורד (ע"ר)

להרשמה לאגרת חודשית